Skip to main content

«Εάν έρθουν σήμερα να εγγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο 100 εμπορικά πλοία δεν θα βρεθούν 600 Έλληνες Αξιωματικοί όπως προβλέπεται από την οργανική σύνθεση πληρώματος» –  Τι ειπώθηκε στην άτυπη συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Τον ουσιαστικό λόγο που δεν μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το ελληνικό νηολόγιο – ελληνική σημαία επισημάνθηκε στη διάρκεια άτυπη συνάντησης στελεχών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με δημοσιογράφους. Δεν φτάνουν οι Έλληνες αξιωματικοί, γέφυρας και μηχανής αφού σε κάθε υπό ελληνική σημαία εμπορικό πλοίο βάσει της οργανικής σύνθεσης πρέπει να υπάρχουν μέχρι έξι Έλληνες. Ο ελληνόκτητος στόλος έχει ξεπεράσει τα 5.000 πλοία. Είναι αναγκαία η προσέλκυση της νεολαίας στη θάλασσα και στο ναυτικό επάγγελμα ως λύση στο πρόβλημα. Το υπουργείο θα εστιάσει στη βελτίωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα ειπώθηκαν τα εξής αρχικά:

«Μέχρι έξι Έλληνες ναυτικούς έχουν υποχρέωση τα υπό ελληνική σημαία πλοία να έχουν επάνω». Για το γεγονός ότι ο ελληνόκτητος στόλος έχει ξεπεράσει τα 5.000 την ώρα που στο ελληνικό νηολόγιο είχαν εγγεγραμμένα 806 πλοία και πόσο επηρεάζει την εικόνα και τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, τα στελέχη σχολίασαν:  «Το σημαντικό είναι ότι το ελληνόκτητο πλοίο το διαχειρίζεται εταιρεία που έχει έδρα στην Ελλάδα. Άρα το διαχειρίζεται από την Ελλάδα όπως κάνει η ίδια εταιρεία για πλοίο της υπό ελληνική σημαία. Τα διαχειρίζεται και τα δύο με τους ίδιους υπαλλήλους. Και πληρώνει το ελληνόκτητο πλοίο τους ίδιους φόρους με το υπό ελληνική σημαία (tax tonnage).

-Άρα η σύνδεση με την Ελλάδα του ελληνόκτητου πλοίου δεν χάνεται. Η σύνδεση με την ελληνική οικονομία υπάρχει πάντα είτε είναι υπό ελληνική σημαία το πλοίο είτε όχι».

Για τη σύγκριση της κατάστασης που βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο σήμερα σε σχέση με το παρελθόν είπαν:

«- Όταν στο ελληνικό νηολόγιο-στην ελληνική σημαία ήταν το 40% του ελληνικών συμφερόντων στόλου τότε ήταν άλλες καταστάσεις αφού δεν υπήρχαν ανοικτά νηολόγια όπως της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ του Παναμά κ.α. Τότε ήταν σχεδόν αυτονόητη η επιλογή. Ούτε υπήρχε η επιλογή να ναυτολογήσουν πληρώματα από μεγάλη δεξαμενή αλλοδαπών ναυτικών, όπως οι Φιλιππινέζοι που μπήκαν κατά χιλιάδες» και προσέθεσαν:

«- Το να περιμένουμε όμως ότι η ελληνική σημαία θα πάει στα επίπεδα τα παλιά των δεκαετιών του ’70 και ’80 είναι ουτοπικό. Χρειάζεται μία συλλογική προσπάθεια. Χρειάζεται αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσηςπροσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

-Οι Έλληνες ναυτικοί που έχουμε σήμερα δεν φτάνουν για να επανδρώσουν τα ελληνικών συμφερόντων πλοία. Εάν έρθουν σήμερα να εγγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο 100 πλοία δεν θα βρεθούν 600 Έλληνες Αξιωματικούς όπως προβλέπεται από την οργανική σύνθεση πληρώματος».

Και εστίασαν στη λύση:

«-Χρειάζεται συνολικότερη αξιολόγηση. Ελήφθησαν μέτρα για προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο-ελληνική σημαία έγιναν 50% παραπάνω αιτήσεις αλλά όταν φτάσεις στο όριο σου με τους Έλληνες αξιωματικούς δεν μπορείς να κάνεις κάτι.

-Το έτος 2024 θα είναι έτος Ναυτικής Εκπαίδευσης, αν δεν έρθει η νεολαία στη θάλασσα να πάρει 10.000 μισθό, σε ένα πολύ καλό και εκσυγχρονισμένο επαγγελματικό περιβάλλον τότε δεν υπάρχει τρόπος να ενισχυθεί το ελληνικό νηολόγιο. Δεν υπάρχει κανένα φορολογικό πρόβλημα για να αποτρέψει τον εφοπλιστή να φέρει το πλοίο του στο ελληνικό νηολόγιο».

Nikos Giovanidis
Author: Nikos Giovanidis

Ο Νίκος Γιοβανίδης είναι Διευθυντής της ΕΝΑΚ - Ελληνική Ναυαγοσωστική Ακαδημία, με πάνω από τριάντα χρόνια ενεργής ενασχόλησης με την Ναυαγοσωστική.

Leave a Reply

Μετάβαση στο περιεχόμενο